Målet er å sette ny pers

Målet er å sette ny pers

Fremadbanen onsdag kl. 18:00, det er et kjølig drag i lufta, temperaturstokken viser 8° C og sola har gjemt seg bak tretoppene. Vi møter Gøran Engen, påmeldt i klasse M40-49 år i Rødseterpytten Rundt.

Gøran er opprinnelig Bærumsgutt som har bosatt seg på Tofte sammen med Maria og nå fire år gamle King, en Grand Danois på over 83 kg som er både norsk og svensk champion.

Sent kvelden i forveien hadde vi avtalt et løpende intervju gjennom løypa for søndagens event. Intervju? Ja, det hadde ikke Gøran vært med på før. Men det kunne han sikkert gjøre, måtte bare være tilbake igjen før 19:30. Derved var tempoet sånn noenlunde fastlagt og vi satte av gårde.

Hvordan er formen nå 4 dager før Rødseterpytten Rundt?

  • Den er bra, har fått trent bra og er godt forberedt.
Du debuterte i Rødseterpytten Rundt i fjor. Hvordan synes du løpet gikk for din del?
  • Jeg husker at åpninga kanskje var hakket for rask. Lett å bli revet med. Holdt noenlunde følge med jobbkollega Kristoffer Wormsen i starten. Men da jeg kom ut av skogen og så ned mot Ek-gården, så jeg ryggen til Kristoffer langt der framme på gårdsveien. Ellers var motbakken halvveis rett etter drikkestasjonen spesielt hard. Samt i lysløypa, på siste bakketoppen før mål, da var jeg helt kjørt. Jeg kikka meg over skulderen og skimtet en løper bak meg. Da var det bare å bite tenna sammen og stå løpet ut.
Har du et mål for søndagens løp?
  • Ja, i fjor klokket jeg inn på 47:25 min. Målet er å sette ny pers og kanskje komme under 47 min.
Er det andre mosjonsløp du også deltar på?
  • Ja, jeg har også deltatt på langløypa i Rødtangen Rundt og 2 ganger har jeg vært med på Birkebeinerløpet.
Hva er din sterkeste løpsopplevelse?
  • Det var Birkebeinerløpet i år. Jeg tråkket over 7 ganger og skadet fettputen under foten. Men trass i det fortsatte jeg og kjempet meg i mål. Jeg brukte 7 minutter lengre tid enn året i forveien, men følelsen av å stå løpet ut var en stor bekreftelse og seier for meg.
Hvordan trener du og hva er en typisk treningsuke for deg?
  • Jeg løper regelmessig intervaller hver tirsdag og fredag. Det blir en blanding av kort- og langintervaller. En typisk økt er motbakkedrag fra bunnen av bakken ved Ulvekula. På toppen fortsetter jeg til høyre oppover i skogsløypa. 4 minutter drag og så jogger jeg rolig nedover igjen til Ulvekula, Jeg tar 4 drag på denne økten. Jeg løper for det meste, liker det best, men tar også en gang i blant en sykkeltur eller skitur vinterstid.
Trener du året rundt?
  • Ja, om det snør, regner eller er kaldt er ingen hindring. Jeg kler meg etter værforholdene. Er det glatt og isete, benytter jeg løpesko med pigger. De kjøpte Maria til meg.
Har du alltid drevet med løpstrening?
  • Nei, det er først i de senere år jeg har tatt løpsskoene fatt. I 2010 fikk jeg først hjerneblødning og litt senere igjen hjerneinfarkt. Før dette hadde jeg røyket opp mot 30 sigaretter om dagen. Jeg ble lam i høyre halvdel av kroppen og ble veldig redusert på kognitive funksjoner som kommunikasjons- og oppfatningsevner. Jeg ble satt tilbake til et nivå som et lite barn, måtte begynne på scratch og har siden vært gjennom mange års opptrening deriblant på KReSS avdelingen ved Sunnaas Sykehus. Jeg er delvis ufør i dag, men jobber 4 timer 3 dager i uka på Hurum Sport.
Hvordan virker dette inn på deg her og nå mens vi jogger?
  • Det kognitive er en del men f.eks. må jeg jobbe med høyre siden av kroppen hele tida. Jeg må si inni meg «løft benet, løft benet, løft benet». Venstre benet beveger seg automatisk, men det høyre må jeg jobbe med.
Hva gir treningen deg?
  • Mye, det gir mestringsfølelse. Det er en god følelse når jeg trimmer. Spesielt liker jeg å løpe i motbakker. Det å gjøre det og klare å gjennomføre gir meg en veldig god følelse.
Hvordan utvikler du deg?
  • Jeg leser meg fram til mye. Dessuten er jeg flink til å spørre. På jobben i Hurum Sport og blant løpsinteresserte kompiser får jeg mye tips. Blant annet har jeg lært meg en teknikk å lene meg mer framover og løpe mer på framføttene i stedet for å lande på hælene. Dette har bidratt til et raskere steg. I tillegg har jeg lært å ta kortere steg i motbakker for å spare mer krefter.
Lytter du til musikk når du trener?
  • Ja, jeg hører på sanger lastet ned fra Spotify. Lytter helst til raske nymotens låter.
Hva er favorittlåta di på den måten at den gir deg ekstra positiv energi når du løper?
  • Det er Solo av Demi Lovato.
Plutselig er vi tilbake på Fremadbanen. Det slår oss hvor fort tiden har gått. Praten har gått i ett. Gøran har mye å fortelle og det er bare et utdrag vi presenterer her.  Vi er begge fornøyde med god samvittighet, en god treningsøkt i et noe roligere tempo enn Gøran er vant med!
 
Lykke til på søndag Gøran!


Link til påmelding 

Sponsorer