Jeg skal kose meg på Rødseterpytten Rundt

Jeg skal kose meg på Rødseterpytten Rundt

  • et intervju med kostholds- og treningsveileder Lasse Berget fra Filtvet


Det er en nydelig søndagsformiddag, litt småkjølig i lufta, høsten har ankommet. Hurummarka fremstår i sine vakreste høstfarger, badet i varmende høstsolstråler. Vi har snøret på oss joggeskoene og møter en av debutantene til neste søndags Rødseterpytten Rundt. På agendaen er et intervju med Lasse Berget, tobarns familefar bosatt på Filtvet. Et intervju vi har valgt å utføre joggende gjennom løypa for Rødseterpytten Rundt.

Ved cornerflagget på Fremadbanen utenfor kiosken starter vi begge tidtakerklokkene våre og setter i gang lett joggende langsmed sidelinja opp mot lysløypa. I Kolbjørnkleiva møter vi dagens første trimmer på vei ned. Vi hadde nettopp tippet på hvor få trimmere vi ville møte på vår treningstur. Det skulle vise seg at vi tok grundig feil begge to. Vi kom etter hvert ut av tellinga. Mon tro om det var den siste oppkjøringa til Rødseterpytten Rundt som foregikk?

Aftenposten hadde en artikkel om deg på lørdag. «For nøyaktig tre år siden kom vendepunktet. I dag sto 45-åringen på toppen av «Oslos bratteste».
  • Ja, Oslos Bratteste er et motbakkeløp i Wyllerløypa ved Tryvann i Oslo. 2,7 km langt og med 407 meter stigning. Det var 3. gang jeg deltok.
Hvordan gikk det?
  • Bra, jeg løp på 33:35 min. Følte det var mitt beste løp. Måtte legge meg ned etter målgang for første gang. Ble overrasket over at tida allikevel var 10 sekunder dårligere enn i fjor. Men det var nok dagsformen der og da. Gøy var det! I dag er det restitusjon og lett jogg som gjelder.
Du har startet et enkeltmannsforetak «Endring som varer» og har en hjemmeside. Der leser vi om det Aftenposten refererer til som vendepunktet. Men for de som ikke kjenner deg eller din bakgrunn, hva var vendepunktet?
  • Jo, for 3 år siden veide jeg 175 kg, var utbrent og kviet meg for sosiale aktiviteter. Jeg fikk påvist fettlever. Der og da foran speilet, bestemte jeg meg for å ta tak i min livsstil.
Hvordan starta du?
  • Jeg dro rett ut i skogen samme dag og begynte å gå. Siden har jeg ikke sett meg tilbake. Den første tida gikk jeg ofte turer. Kombinert med et riktig og variert kosthold, gikk jeg ned i vekt og etter hvert begynte jeg også automatisk å løpe. Parallelt har jeg utdannet meg som kostholds- og treningsveileder ved Norges Idrettshøgskole.
Hvor mye veier du nå?
  • 98 kg
Hva er nøkkelen for å lykkes med en vektreduksjon? Man hører jo ofte om historier der den og den har gått ned mange kilo men det ikke vedvarer og vekta går opp igjen til det gamle nivået og vel så det.
  • Det eneste som hjelper, mener jeg, er et variert og riktig kosthold kombinert med mosjon. Alle disse såkalte lovende og fantastiske diettpakkene som promoteres har jeg ingen tro på. Husk man må skape en varig kostholds- og livsstilsendring som en kan være i stand til å fortsette livet ut. Og da er det også nødvendig å kunne kose seg innimellom, unne seg noe godt og skille på hverdag og fest.
Du driver en løpergruppe. Hvem er den for, når og hvor løper dere?
  • Den er for alle. Vi løper hver tirsdag og har variert løpstrening som fartslek, intervall, gåturer og vanlig jogging. Vi møtes på ulike steder som Fremadbanen, Djervbanen og Røskestad. Informasjon oppdateres på min FB side
Vi har sett på din FB side at dere har hatt noe som heter Tabata intervall, hva er det?
  • Det er en treningsform som vi pleier å gjennomføre på Djervbanen. Vi trener en times tid der intervallene er 20 sek høy intensitet, 10 sek hvile. Dette er populære treninger som gir god effekt.
Hva er målet for din deltagelse på Rødseterpytten Rundt?
  • Det er å kose meg! Neste år setter jeg meg et mål tidsmessig, men i år skal jeg rett og slett bare kose meg gjennom løypa.
Kjenner du løypa?
  • Ja, jeg har løpt den mange ganger. Det er en fin løype, hard, kanskje av de hardeste som finnes, men jeg liker den. Det er fine løpstraseer gjennom skogen. Rikt dyreliv. Rett som det er ser jeg elg og rådyr. En gang løp jeg et stykke sammen med en stor tiur.
Hvem passer løypa for?
  • Alle, absolutt alle. Det er bare å avpasse farten til ditt nivå. Bruke ditt tempo!
Har du til slutt noen råd til debutanter på Rødseterpytten? Hvordan skal de sikre seg en best mulig gjennomføring?
  • Min plan er å varme opp i 20 minutter før start og visualisere hele løypa på forhånd. Sistnevnte gjør meg mentalt forberedt på prøvelsene og «hvilestrekningene» underveis. Jeg tar det litt rolig til å begynne med for å stabilisere puls og ikke brenne kruttet. Så gjelder det å finne en grei rytme oppover bakkene opp mot 3 km passering og inn i skogen mot pytten. Jeg satser på en negativ splitt, det vil si at halvveis ved drikkestasjonen øker jeg intensiteten for å løpe siste halvdel raskere enn den første. Nedover bakkene mot Ulvekula prøver jeg å løpe mest mulig avslappet og rulle på føttene.  
På vei inn på Fremad stadion velger vi å følge løpstrasseen mot høyre i nedkant av skileikanlegget, om cornerflagget ved gamma og langsmed sidelinja og inn over den imaginære mållinja ut for den røde tidtagerbua.

Vi stopper klokkene. Tida? Ja, den røper vi ikke her. Den blir idealtid på søndagens arrangement. Den som kommer nærmest, får en egen oppsatt premie.

Takk for en hyggelig løpetur Lasse og lykke til i Rødseterpytten Rundt!

Link til påmelding 

 

Sponsorer