Skiftesone

Her er et eksempel på hva som skjer i en skiftesone. Klipp fra På Tur med Dag Otto 

Skiftesonens mysterier
Fra svømming til sykkel. Fra sykkel til løping. Hva er egentlig skiftesonen?

Den er preget av usikkerhet, nerver og skeive smil. Hva er egentlig denne skiftesonen? 

Triathlon er en enkel idrett, du trenger en våtdrakt eller badebukse ( sjekk reglene for stevnet ), en sykkel og et par løpesko. Allikevel er det lett å tenke at alt rundt triathlon er komplisert og vanskelig. Vi skal forsøke å nøste litt opp i noen vanlige misforståelser og kvele noen myter og mysterier. Skiftesonen er en slags mellomlanding eller en garderobe. Du vil tilbringe klart mest tid i skiftesonen før startskuddet går, under konkurransen fungerer sonen bare som en garderobe før syklingen og løpingen.

Møt opp i god tid!
Første gangen du deltar i en triathlon bør du komme i god tid før start. Så fort startnummeret er hentet i sekretariatet er det bare å rusle rolig bort til skiftesonen. Her vil du få tildelt din egen plass av en funksjonær. Ofte er plassene nummerert, da skal du finne plassen som er lik startnummeret ditt. Heng sykkelen på stativet og legg sykkelhjelm, startnummer, briller, sykkelsko og sokker ved siden av sykkelen. Dersom du ønsker å tørke litt av beina før du tar på deg sokker kan det være greit å legge alt utstyret på et middels stort håndkle. Løpeskoene kan du plassere ved siden av sykkelskoene. Før du forlater sykkelen er det lurt å sjekke at dekkene har nok luft og at drikkeflasken sitter godt i stativet. Nå er det ingen vei tilbake. Svømmingen venter...

Svømming til sykkel
På vei fra svømming til syklingen er det lett å få høy puls. Så fort du er ute av vannet kan du ta av deg svømmebriller og hette. Etter å ha ligget i vannet er det ikke uvanlig å føle seg litt desorientert. På vei inn i skiftesonen er det bare å begynne å vrenge av seg våtdrakten på overkroppen, vel framme ved sykkelen gjenstår kun våtdrakten på underkroppen. Siden du har sykkelbukse og overdel under våtdrakten er alt som skal på startnummer (festet i startnummerbelte), sykkelhjelm (klips fast hjelmen under haken), briller, sykkelsko og sokker. Etter at du har passert en hvit linje hvor to vakter med flagg og fløyte står plassert er det bare å sette seg på sykkelen.

Sykkel til løping
De siste kilometerne før skiftesonen er det smart å øke frekvensen noe, for å gjøre beina mest mulig klar til løpingen. Sørg for å hoppe av sykkelen før den hvite stripa i asfalten. Hjelmen skal beholdes på fram til sykkelen henger trygt i stativet. Alt du skal gjøre nå er å ta av sykkelskoene og erstatte disse med løpeskoene. Før du jogger ut av skiftesonen for de siste 5 km med løping snur du startnummeret fra ryggen til brystet (dette gjøres enkelt med startnummerbeltet). 

 

Sponsorer